ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Jedna holka u nás v domově přinesla ze školy poznámku, že byla drzá. Vychovatelka se rozhodla, že ji kvůli tomu, že byla drzá ve škole, dá prášek navíc. Holka že ho nechce, vzala už ten, co má od doktorky předepsaný. Vychovatelka trvala na svém, řekla jí: „Ty ten prášek sežereš!“… a nakonec jí ho nacpala do pusy, i když se holka bránila.
Ta pak chytla záchvat a v tom amoku vychovatelku strčila. Pak lítala po celém baráku, řvala a brečela. Přiběhla k nám na oddělení. Dělali jsme si srandu, že vychovatelce zatrhneme kapesné a že ta holka to naše rozhodnutí podepíše. Ale než to mohla podepsat, tak usnula. Tak byla po tom prášku „navíc“ zdrogovaná a tuhá.
Vychovatelka si šla stěžovat ředitelce. Nakonec šla holka do psychiatrické léčebny a přijela za tři měsíce, se spoustou prášků. Tuhá a se slinou u pusy. Vychovatelky moc dobře věděly, jak to celé bylo. Zase nikdo nic neřekl.
Komentář
Klienti mají zkušenost s velice kompetentními vychovateli, ale také bohatou zkušenost s vychovateli velice osobnostně nevyrovnanými, s nízkou profesní kvalifikací i nedostatečnými schopnostmi pro zvládnutí náročné práce. Zvláště ve venkovských domovech jsou zaměstnanci složeni z místních obyvatel, ne vždy s dostatečnou kvalifikací a osobní vybaveností.
Směrnice o náhradní péči o děti Organizace spojených národů:
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.