ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
U nás v domově byly kamery, každý moc dobře věděl, že ty kamery u nás nemají co dělat. Vychovatelky, děcka, prostě všichni věděli, že ty kamery tam nemají být. Já jsem žasnul nad tím, že děcka měla více odvahy než vychovatelky. Vychovatelky nahoře, na své klubovničce, co tam mají, nadávaly, že je to strašný, nepěkný, jak to všechno jde do … Nadávaly, křičely. Ale nebyly schopné to ředitelce říct, jelikož se bály, že přijdou o práci. Řešila to nakonec děcka. Psali jsme do Zámečku, ombudsmanovi, všude. A od všech přišla nějaká pomoc. Když tam kamery nakonec nebyly, vychovatelky říkaly mezi sebou, jak je to dobře, že ty kamery už u nás nejsou.
Komentář:
Klienti mají opakovaně zkušenost, že vychovatelé v konfliktních situacích, i když mají stejný názor jako děti, se za tento názor nepostaví. Vychovatelé někdy dětem i otevřeně říkají, že pokud by zvedli ruku, měli by problém s ředitelem. Klienti mají i zkušenost se situacemi, kdy zaměstnanec, který byl na „jejich straně“, přišel o práci.
Směrnice o náhradní péči o děti Organizace spojených národů:
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.