Anketa
Anketa
Anketa
Anketa
Autorské příspěvky
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Příklady dobré praxe
Problémem systému je roztříštěnost a špatný tok financí
Vláda České republiky schválila na konci roku 2011 souhrnnou zprávu o plnění Národního akčního plánu k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009-2011 (dále jen „NAP“), který v době svého přijetí představoval první významný krok k transformaci systému péče o ohrožené děti v Česku.
Zpráva podrobně popisuje míru a způsob naplnění jednotlivých úkolů obsažených v akčním plánu, přičemž většina úkolů je hodnocena jako splněný nebo částečně splněný.
První fáze NAPu představovala vytvoření analýzy celého systému péče o ohrožené děti a rodiny, zapojení pilotních krajů (Karlovarský, Olomoucký, Pardubický a Zlínský) do ověřování funkčnosti NAPu a vznik meziresortní skupiny jako nezávislého poradního orgánu MPSV. Druhá fáze představovala přijetí potřebných legislativních i praktických opatření, která pomohou zlepšit systém péče.
Ze zkušeností z realizace Národního akčního plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009 – 2011 a definice základních problémů vychází strategický dokument, který na tento plán navazuje, a to Národní strategie ochrany práv dětí.
Zdroj: www.mpsv.cz
Diskutujte k tématu
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.