MŠMT zavádí do praxe standardy kvality péče v zařízeních ÚV
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo Metodický pokyn, kterým se stanoví standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči. Tyto standardy vycházejí z více než dvouleté práce pracovní skupiny Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a jejich účelem je nastavení a udržení srovnatelné úrovně kvality poskytované péče v jednotlivých zařízeních v České republice a zvyšování kvality péče o děti.
Necelých sedm desítek standardů je členěno do pěti tematických oblastí – (1) Vymezení činnosti a informovanost, (2) Průběh péče a návazné služby, (3) Personální agenda, (4) Organizační aspekty, (5) Prostředí výkonu péče. Každá oblast shrnuje záměr standardu a konkrétní kritéria kvality. Standardy jsou členěny na základní a rozvojové. Základní standardy vyplývají z platných právních předpisů a vztahují se ke kvalitě péče a mají přímou vazbu na výchovu a vzdělávání. Rozvojové standardy mají naopak za cíl stanovit směr vývoje a rozvíjet kvalitu poskytované péče.
Finální verzi standardů předcházelo pilotní ověřování, které probíhalo pod dohledem NÚV a stálo více než 270 tisíc korun. Celkem se do pilotáže zapojilo deset zařízení – 3 dětské domovy, 1 dětský domov se školou, 2 diagnostické ústavy, 2 výchovné ústavy a 2 střediska výchovné péče. Nejmenší zařízení v ověřování mělo 8 dětí a největší 87.
Odpověď na otázku, jak by měly být standardy kontrolovány, nám dává Závěrečná zpráva NÚV z pilotního ověření standardů, kde stojí, že návrh systému kontrol standardů je zasazen do stávajícího systému kontrol a že zákonnou kompetenci ke kontrolám výchovně-vzdělávacího procesu v zařízeních ÚV pod rezortem školství má Česká školní inspekce (ČŠI). Zjišťování a hodnocení naplňování standardů tedy realizuje ČŠI.
Metodický pokyn rovněž stanovuje osm základních zásad platných pro všechny standardy. Zmínit lze například, že péče má být realizována v souladu s nejlepším zájmem dítěte, s ohledem na jeho věk, rozumové schopnosti, duševní a tělesný zdravotní stav a rodinný kontext; nebo že péče směřuje k rozvoji samostatnosti, aktivní účasti dítěte ve společnosti, k posilování sebedůvěry, identity dítěte a k rozvoji tělesných, duševních, citových a sociálních dovedností.
Znění standardů je v příloze č. 1 výše uvedeného metodického pokynu, který je zveřejněn pod č.j. MŠMT-5805/2015. Příloha č. 2 k tomuto pokynu obsahuje šablonu pro tvorbu Programu rozvoje osobnosti dítěte a Individuální výchovný plán. Metodický pokyn je ke stažení ve formátu pdf na této stránce a Závěrečná zpráva z pilotního ověřování je ke stažení ve formátu pdf zde.
Zdro informací a logaj: www.msmt.cz, www.nuv.cz