V Česku stále dochází k diskriminaci v přístupu ke vzdělání
Veřejná ochránkyně práv konstatuje, že děti romského původu reprezentují přibližně třetinu žáků vzdělávaných podle upraveného vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, přestože podíl Romů v populaci je odhadován maximálně na tři procenta. Tato situace přetrvává i sedm let po vydání rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice, který odsoudil Českou republiku za nepřímou diskriminaci romských dětí z Ostravska v přístupu ke vzdělání.
Počet romských dětí, které jsou vzdělávány v rámci redukovaného vzdělávacího programu, byl zjištěn Českou školní inspekcí v roce 2013. Ombudsmanka v této souvislosti vidí problém i v současném systému poradenských zařízení. „Za ideální stav bych považovala, kdyby poradenská zařízení opustila „nálepkování“ dětí do tří kategorií (zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění) a stanovovala jim míru či stupeň podpory ve škole, kde se vzdělávají (podle aprobované stupnice podpůrných a vyrovnávacích opatření),“ doplnila Mgr. Anna Šabatová, Ph.D.
Kromě Výboru ministrů Rady Evropy se začala o situaci rovného přístupu ke vzdělání v Česku zajímat
i Evropská komise. Komise od české vlády žádá vysvětlení, proč segregace romských dětí na základních školách stále pokračuje a chce prokázat existenci účinných antidiskriminačních opatření. Pokud prokázána nebudou, může být Česko zažalováno před Soudním dvorem Evropské unie. „Česká politická reprezentace byla celých sedm let po vynesení odsuzujícího rozsudku pasivní a nechtěla problém diskriminace ve vzdělání řešit. Problém se tak jen prohluboval,“ doplnila ombudsmanka Mgr. Šabatová, Ph.D.
Zdroj informací: www.ochrance.cz, zdroj fotografie: www.pixmac.cz