MPSV otestovalo náborové kampaně náhradních rodičů
Jak nejlépe zvýšit počet pěstounů, kteří by zajistili péči o ohrožené děti v rodinném prostředí? Při plánování náborové kampaně náhradních rodičů je nezbytné sladit požadavky a potřeby jednotlivých krajů, preferovat public relations (tisk, televizi, rádio) s konkrétními příklady pěstounských rodin a koordinovat aktivity v oblasti kampaní propagujících pěstounskou péči. To jsou alespoň některá z doporučení, která vyplynula z hodnotící zprávy realizace náborových kampaní ve dvou krajích ČR – Královehradeckém a Zlínském.
Co se naopak v kampaních neosvědčilo, byla opakovaná inzerce v lokálních médiích. Přestože o ni usilovali zástupci krajů, ukázalo se, že inzerce v těchto médiích pro daný účel postačí pouze jednorázově. Okruh příjemců lokálních médií je poměrně omezený, nemění se, což se podle názoru dodavatele závěrečné zprávy, firmy LEAD a.s., odrazilo i v procentu lidí, kteří zaregistrovali inzerci v tisku.
Na podporu náhradního rodičovství byl zpracován i leták, který informuje o možnostech pěstounství a má podpořit přesvědčení potencionálního zájemce, že je vhodným kandidátem. Na zadní straně letáku je krátký test, kde si každý může pomocí deseti otázek ověřit, zda by i on mohl být pěstounem.
V rámci dotazníkového šetření se zadavatel ptal respondentů (úřadů, neziskových organizací) na doporučení k reklamní kampani v budoucnosti. Ve Zlínském kraji padala tato doporučení – zaměřit se na internet a televizi, realizovat reálnou kampaň (bez emocí), rozpracovat možná rizika pěstounské péče, pravidelně publikovat nebo pořádat i odborné diskuze. Naopak v Královehradeckém kraji doporučovali uvádět pozitivní příklady a zaměřit se třeba na nepřímou reklamu (např. v seriálu Ulice). Zadavatel k této části dotazníkového šetření připojil i následující komentář: „V porovnání jednotlivých krajů lze vypozorovat, že respondenti ze Zlínského kraje mají i názory, že není potřeba žádná kampaň, neboť se jedná o vlastní rozhodnutí potenciálního pěstouna. Naopak v Královéhradeckém kraji upozorňují na problém komunikace finančního ohodnocení pěstounů, které by dle jejich názoru mělo být spíše potlačeno, neboť dle jejich zkušeností tato informace „přiláká“ nevhodné osoby.“
Závěrečná zpráva je ke stažení ZDE.
Zdroj informací: www.pravonadetstvi.cz, zdroj fotografie: www.pixmac.cz