Rytmus: Práva postižených nejsou ve vzdělávání dodržována

Rytmus: Práva postižených nejsou ve vzdělávání dodržována

Obecně prospěšná společnost Rytmus – Od klienta k občanovi již více než rok realizuje projekt „Zpět do komunit“. Projekt je zaměřený na kvalitu vzdělávání dětí a mladých lidí se zdravotním postižením, kteří žijí v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením. Rytmus o.p.s. chce na základě faktických dat, která získá v rámci projektu, upozornit na to, že ve speciálním školství se i v současné době nalézají zdroje, které by umožnily větší a širší zapojení dětí se zdravotním postižením do škol hlavního vzdělávacího proudu.

„V rámci projektu jsme se rozhodli podrobně zmapovat situaci dětí a mladých lidí vyrůstajících v zařízeních určených osobám se zdravotním postižením, a to ve třech krajích České republiky – Jihomoravském, Olomouckém a Středočeském,“ uvedl David Rygel ze Střediska podpory inkluze o.p.s. Rytmus.

Z analýzy situace dětí a mladých lidí z výše uvedených krajů vyplynulo, že až na jednu výjimku žádné z dětí nenavštěvuje základní školu hlavního vzdělávacího proudu a pouze šest dětí je zařazeno do vzdělávacího programu, který užívá základní škola praktická. Podle pracovníků o.p.s. Rytmus se ve školách projevuje medicínský model, jehož součástí je i speciálně pedagogický přístup, který má své limity. „Nedaří se mu naplňovat všechny základní lidské potřeby – nenabízí mnoho možností pro sociální zapojení a pro vývoj směrem k osobnímu sebenaplnění. Děti nemají možnost se setkávat s celou rozmanitostí běžného života: nevidí se se svými vrstevníky, nemohou si s nimi hrát, učit se od nich,“ dodává David Rygel.

Rytmus o.p.s. dosavadní výstupy z projektu uzavírá tím, že se domnívá, že práva osob se zdravotním postižením nejsou v oblasti vzdělávání dodržována. „Nezaznamenali jsme ani trend, který by směřoval k postupnému naplňování práv: k inkluzívnímu vzdělávání, a to v místě, kde klienti žiji. Mnoho systémových skutečností, například koncentrace lidí s postižením v jednom – zpravidla odlehlém – místě nebo vytváření detašovaných pracovišť speciálních škol přímo v zařízeních, se s principy, k nimž inkluzívní pojetí míří, naprosto míjí,“ uzavírá David Rygel.

Zdroj: e-mail od p. Rygela

Diskutujte k tématu

Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.