Metodiky projektu Centrum pro rodinu - Slunečnicová zahrada

Metodiky projektu Centrum pro rodinu - Slunečnicová zahrada

Do našeho redakčního e-mailu jsme dostali informace o zajímavém projektu Centra pro rodinu Slunečnicová zahrada. Hlavní náplní tohoto evropského projektu byla práce s dětmi ze znevýhodněného prostředí a s dětmi matek, které v těhotenství užívaly návykové látky. V tomto příspěvku, který nám zaslala Mgr. Simona Sedláčková, najdete popis některých výstupů, které by vám mohly pomoci při sanaci rodin.

IPo „Centrum pro rodinu – Slunečnicová zahrada“ byl podpořen v rámci Operačního programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Prioritní osy 1: Počáteční vzdělávání, Oblast podpory 1.2: Rovné příležitosti dětí a žáků včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“. Projekt byl spolufinancován Evropským strukturálním fondem a státním rozpočtem MŠMT, jehož hlavní náplní je práce s dětmi ze znevýhodněného prostředí, s dětmi matek, které v těhotenství užívaly návykové látky, a v květnu oslavil tři roky svého trvání.

Dovolujeme si přinést několik výstupů, které by nám mohly pomoci při sanaci rodin.

Dovedu si představit některé čtenáře, které jímá hrůza již při popisu cílové skupiny dětí ze znevýhodněného prostředí. Nutno však říci, pokud se podíváme blíže na kasuistiky našich klientek nebo rodičů těchto dětí, nelze jednoznačně říci, že by je bylo možné všechny šmahem odsoudit. Období, kdy rodiče těchto dětí užívali drogy, bylo složité nejen pro jejich blízké, ale i pro ně samotné, jen naprostý laik se může domnívat, že užívání drog je zábavné.

Často se za užíváním drog skrývá zneužívání v dětství, alkoholismus někoho v rodině, přílišné koučující prostředí bez jakéhokoliv projevu lásky nebo i strach z odpovědnosti, z dospělosti, nedostatečná sebedůvěra a bohužel i duální diagnózy. Duální diagnózou rozumíme další hlubší psychické onemocnění, které nebylo dostatečně nebo včas diagnostikováno.

Projdeme-li společnost celým spektrem, dá se říci, že v každé rodině je nějaká záležitost, která je hlubšího charakteru, kde je co napravovat nebo je nějakým způsobem bolestná.

Naším úkolem v projektu Slunečnicová zahrada však byla prevence vývojových poruch u dětí, které byly v prenatálním období ohrožené drogami. Bylo tedy nutné zahájit spolupráci se všemi rodiči, kteří měli své děti v péči, podmínkou spolupráce byla abstinence. Tam kde děti byly svěřeny do pěstounské péče prarodičů, docházeli prarodiče, zejména babičky, a zaznamenali jsme jeden případ, kdy docházeli i profesionální pěstouni.

Podstatou bylo zjistit všechny dostupné informace o zdravotním stavu matek v těhotenství a o průběhu porodu. Rodiče, kteří se účastnili našeho programu, byli spolupracující, abstinující a základem byl oboustranný důvěryhodný vztah, jelikož program navázal na předešlou spolupráci v rámci léčby. U dětí byl proveden screening, to znamená, že byla provedena analýza lékařských zpráv a výsledků vyšetření včetně dalších vyšetření dětských lékařů, neurologů, ortopedů a rehabilitačních specialistů. Zjistili jsme při analýzách zpráv, že u některých dětí byl při narození patrný spasmus některé skupiny svalstva, nebo naopak nízké napětí. Následně však pediatři těmto dětem, pokud se jevily zdravé, nevěnovali dostatečnou pozornost. Tím máme na mysli, že děti nebyly následně sledovány neurologem ještě v dalším průběhu období. Jednotlivé svalové oblasti mají vliv na činnost levé a pravé hemisféry a tyto mají následně vliv např. na poruchy učení ve školním věku. V novorozeneckém věku lze s hemisférami pracovat právě díky některým rehabilitačním metodám, jako jsou Vojtova metoda nebo Bodová metoda a další.

V dalším kroku byly děti již od tří let sledovány speciálním pedagogem a psychologem, v závažných případech i psychiatrem. Na základě kompletního vyšetření byl dětem proveden individuální plán, ve kterém bylo doporučeno, kterou oblast mají rodiče nebo pěstouni posilovat. Současně se pracovalo s dětmi a rodiči v našem zařízení, kde jednak probíhala revize plánu a jednak dostávali rodiče pracovní listy s návody jak posilovat jednotlivé oblasti tak, aby procvičování působilo na dítě jako hra.

S dětmi se pracovalo na posílení jemné a hrubé motoriky, koordinace pohybů, sociální oblasti a sebeobsluhy. Nelze říci, že by všechny děti byly hyperaktivní, jak se můžeme dočíst v literatuře, text o tom, jak výrazně jsou děti poškozené, autoři většinou čerpají od předešlých autorů odborné literatury. Hyperaktivita u dětí byla posouzena spíše jako relativní, byla závislá na mnoha faktorech.

Faktory kdy dítě působí jako hyperaktivní

  • Nestabilní domácí prostředí
  • Vyšší věk pěstounů
  • Nadváha matky nebo prarodičů
  • Vysoká psychická zátěž toho, kdo pečuje
  • Nedostatečně strukturovaný den a jeho aktivity
  • Přílišná zaměstnanost pečující osoby

Nestabilním domácím prostředím nemíníme prostředí, které by bylo jen nevyhovující, ale často prostředí, kde je více členů rodiny pohromadě a nejsou jasná pravidla. U dětí, které jsou v pěstounské péči prarodičů, může mít neblahý následek fakt, kdy biologická matka do rodiny dochází, ale fakticky o dítě nemá zájem nebo má již novu rodinu. Tento fakt působí na dítě tak, že se cítí jako odmítané a to že se projevuje neklidně až agresivně, je zcela normální reakcí na rodinnou situaci. Je tedy nezbytná nejen práce s dítětem, ale stabilizace rodinného prostředí.

V období dětského věku jsou děti hravé a živé, u pěstounů ve vyšším věku nebo u rodičů s nadváhou může toto činit problémy a dítě se jim může zdát nezvladatelné, je tedy nutné dát pozor, aby dítě zcela zbytečně nestigmatizovali. V těchto případech doporučujeme aktivity, které lze zajistit mimo domov v podobném centru, jako byl náš program realizován, nebo využít aktivit, které pořádá jiné zařízení, rodinné nebo mateřské centrum apod. Rozhodně pokud problémy přetrvávají, je nutné navštívit psychologa, pokud by diagnostikoval ADHD nebo lehkou mozkovou dysfunkci, je třeba spolupracovat se speciálně pedagogickým centrem a případně dítě medikovat. Ráda bych dodala, že ADHD nebo lehká mozková dysfunkce není projevem snížené inteligence nebo jevem, se kterým se nedá pracovat, rovněž se nedá s jistotou prokázat, zda se jedná o následek užití drogy v těhotenství. Z našich výzkumů vyplynulo, že hůře na tom byly děti, u kterých matka prodělala infekční onemocnění, a dále děti, kde bylo nestabilní rodinné prostředí, dluhová problematika a stres matky i přes to, že matka v těhotenství užívala drogu nepravidelně. Naproti tomu u dětí, které měly stabilní prostředí a matka a širší rodina se jim věnovaly, a přesto v těhotenství jejich matky byly v substitučním programu, nebyly zjištěny výrazné poruchy a ani problémy se školními výsledky.

Nedostatečná strukturovanost dne znamenala buď to, že matka nebo pěstoun nemá jasně odděleny denní aktivity jako snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře a mezi těmito aktivitami jasná režimová opatření. Někdy může dítěti den nebo jeho část splývat, příčina může být i při velké … pečující osoby, kdy může docházet k tomu, že si rodiče myslí, že dítě je malý dospělý a často s ním během dne hovoří o běžných problémech a denních situacích, aniž by do programu zapracovali místo na hru, kdy se dítě může seberealizovat, to má opět za následek, že i malé dítě si místo pro sebe vynucuje.

Součástí projektu je i práce s rodiči nebo pěstouny, monitorujeme i jejich osobní situaci v rámci individuálních konzultací. Tuto službu rodiče nemají k disposici v pedagogicko -psychologické poradně ani ve speciálně pedagogickém centru, rodiče mohou řešit s námi některé své zátěžové situace a při tom i nadále monitorujeme jejich postoj k abstinenci, nabízíme dluhové poradenství apod.

Další aktivitou je školení pedagogů, vzdělávací program byl akreditován v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Závěrem tedy nutno říci, že to, co nás pálí nejvíce, je věnovat se více sociální politice a celkově rodinám s dětmi a prosím neodsuzovat, to je začátek pomoci. Ovšem pouze skutečnost, že je dítě čisté, najedené už dnes nestačí. Dítě potřebuje svůj prostor, lásku, ale i zábavu.

Za zmínku ovšem stojí i nutnost pomoci pěstounům a to jak příbuzným, tak profesionálním v komunikaci s biologickými rodiči, kdy udržení jistých pravidel může být nelehký úkol pro všechny zúčastněné.

Výstupem z projektu jsou metodiky, které jsou obohaceny Pracovními listy, které mohou být návodem, jak s dětmi pracovat.

Příklady z naší praxe - Práce s dětmi a žáky ze znevýhodněného prostředí.

A Metodika pro rodiče – Obáváte se problémů s učením a chováním u Vašeho dítěte?

Tyto a další materiály jsou ke stažení na www.slunecnicovazahrada.cz a www.helpnimi.cz autorů S. Sedláčkové, K. Hoškové a H. Bulvové a kol.

Diskutujte k tématu

Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.