Novela zákona o ústavní výchově je ve vládě

Novela zákona o ústavní výchově je ve vládě

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve středu 26. října 2011 odevzdalo do vlády novelu devět let starého zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. MŠMT tuto novelu podle důvodové zprávy připravilo vzhledem k požadavkům z praxe, ale také v souvislosti s novými trendy v systému péče o ohrožené děti.

Podle předkládací zprávy navrhované změny vyplývají především ze změn společenských, dotýkajících se oblasti náhradní péče, a to jak v rezortu školství, tak především v rezortu sociálních věcí. Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009-2011 nasměroval poskytování služeb a péče o ohrožené děti a jejich rodiny výrazně do oblasti preventivní, a proto školská zařízení nutně musí být nově orientována také tímto směrem. Podle MŠMT je hlavním požadavkem a trendem poskytování speciálně pedagogických, psychologických, terapeutických a poradenských služeb především v terénu, formou ambulantních intervencí s tím, že pobytové služby jsou považovány vždy až za poslední možnost nabídky těchto služeb.

Zásadními změnami, které by měla novela zákona č. 109/2002 Sb. přinést, jsou zejména posílení preventivně výchovných služeb v rámci systému péče o ohrožené děti, poskytování ambulantní formy v ústavní výchově, která umožní systém odborné komplexní péče přímo v rodinách ohrožených dětí nebo třeba změna poskytovaných služeb v diagnostickém ústavu. Podklady pro návrh zákona byly nashromážděny z vyjádření a návrhů odborných pracovníků z dětských domovů, výchovných i diagnostických ústavů, krajských úřadů a odborných asociací, i ze zjištění České školní inspekce v rámci její kontrolní činnosti.

Výběr změn, které by novela přinesla:

1) Dosavadní střediska výchovné péče by se přejmenovala na střediska preventivních služeb a měla by v sobě zahrnovat nejen preventivně výchovnou péči, ale především poradenství.

2) Nově by měla být definována možnost poskytování ambulantních služeb v ústavní výchově, jejichž smyslem by bylo zejména zkrácení doby pobytu dítěte v zařízení a působení na vzájemné vztahy dítěte a jeho rodiny tak, aby mohla být dítěti zrušena ústavní výchova a mohlo se vrátit do svého přirozeného prostředí.

3) Nově by bylo možné přijmout zpět do zařízení zletilou osobu, která zde před tím pobývala na základě smlouvy o dobrovolném pobytu v situaci, kdy po propuštění ze zařízení nastanou do jednoho roku okolnosti, pro které je nezbytné tento pobyt uskutečnit (opětovně zletilá osoba nastoupí na školu).

4) V souladu s trendem příklonu k malokapacitním zařízením se upravuje počet rodinných skupin v dětském domově, ale stále zde bude možnost, aby zřizovatel zařízení udělil výjimku z počtu rodinných skupin v domově.

5) V oblasti diagnostických ústavů dochází ke změně způsobu přijímání dětí. Nově budou moci být přijaty pouze děti na základě soudního rozhodnutí, ruší se tedy možnost přijímat děti na žádost rodičů - tyto služby by nově měla poskytovat střediska preventivních služeb. K tomuto kroku MŠMT přistoupilo vzhledem k nutnému snížení nákladů spojených s pobytem dítěte v diagnostickém ústavu. Tyto normativní náklady se v současné době pohybují kolem 520 tisíc korun ročně za dítě.

6) Novela také ruší povinnost pedagogických pracovníků každých sedm let projít znovu psychologickým vyšetřením. Podle stanovisek odborníků z praxe je stanovení 7leté platnosti psychologického posudku neopodstatněné.

7) Novela také zavádí nový systém stanovení peněžitých částek, z nichž je vypočítáván příspěvek na úhradu péče, kapesné, hodnoty osobních darů a hodnoty věcné pomoci nebo jednorázového peněžitého příspěvku při ukončení pobytu v zařízení. Nově budou tyto částky stanovovány nařízením vlády, které může pružněji reagovat na ekonomické změny.

8) Velmi prospěšnou změnou, se kterou novela přichází, je to, že diagnostický ústav umísťuje dítě do dětského domova na základě osobní dokumentace dítěte a bez jeho předchozího pobytu v diagnostickém ústavu v případě, že je dítě mladší šesti let, nebo v případě, že dítě bylo v péči kojeneckého ústavu nebo zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, nebo v případě dítěte, které nemá poruchy chování nebo v případě dítěte s ukončenou diagnostikou vypracovanou střediskem nebo v jiném odůvodněním případě. Doposud mohl diagnostický ústav umístit dítě bez jeho předchozího pobytu v diagnostickém ústavu do dětského domova jen v odůvodněných případech a u dítěte bez závažných poruch chování.

Novelizované znění zákona najdete ZDE

Vypořádání připomínek k novele najdete ZDE

Důvodovou zprávu najdete ZDE

 

Zdroj: eklep.vlada.cz

Diskutujte k tématu

Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.