Výbor OSN pro práva dítěte:Deinstitucionalizujte péči o děti
Členové Stálé komise pro rodinu a rovné příležitosti byli na své zatím poslední schůzi seznámeni vládní zmocněnkyní pro lidská práva Monikou Šimůnkovou o výsledcích projednání třetí a čtvrté periodické zprávy ČR o plnění závazků plynoucích z Úmluvy o právech dítěte před Výborem Organizace spojených národů pro práva dítěte.
Osmnáctičlenný Výbor Organizace spojených národů, který tyto zprávy projednává, zveřejnil na konci června tohoto roku své vyjádření k českým periodickým zprávám. Výbor kromě jiného uvítal novou legislativu upravující ochranu dětí před sexuálními delikty, prevenci násilí na dětech či ochranu dětí před prostitucí a pornografií. Výbor je naopak nespokojený s nedostatečnou koordinací implementace Úmluvy v rámci veřejné správy. Výbor také kritizoval chybějící jednotný akční plán k jejímu naplňování. Česká republika také podle Výboru má nedostatečný monitoring naplňování Úmluvy nezávislou institucí, která by se rovněž zabývala individuálními stížnostmi dětí, dále má také ČR nedostatečný sběr a analýzu dat při tvorbě politiky týkající se ochrany dětí.
Jako příklad nezávislé instituce, která by se zabývala právy dětí, zmiňuje Výbor například dětského ombudsmana. Zatímco v Norsku funguje dětský ombudsman již třicet let, v České republice se o jeho zřízení stále jen debatuje. Za jeho zřízení bojuje například ředitelka Nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová, protichůdný názor zastával bývalý veřejný ochránce práv Otakar Motejl, který v souhrnné zprávě o činnosti za rok 2009 k tomu dodával, že aby bylo možné učinit politické rozhodnutí, je třeba nejdříve důkladně zmapovat jednotlivé evropské dětské ombudsmany a jejich pravomoci, a pak zvolit nejvhodnější variantu. Dnes již zesnulý ombudsman se také domníval, že by nebylo účelné, aby dětský ombudsman měl totožné pravomoci jako veřejný ochránce práv, zejména, aby prováděl šetření jednotlivých podnětů. Jako smysluplnější se mu jevilo, aby ochránce práv dětí disponoval zobecňujícími pravomocemi (dětský ombudsman by tedy měl plnit spíše monitorující a iniciační úlohu, měl by být spíše institucí poradní, nikoliv orgánem, který provádí individuální řešení).
Výbor si opět neodpustil výtku směřující k deinstitucionalizaci systému péče o ohrožené děti v tom směru, že Česko má preferovat pěstounskou péči před ústavy. Výbor také vytkl České republice nedostatečně legislativně zakotvený princip nejlepšího zájmu dítěte. Podle Výboru není zájem dítěte brán v potaz ani při tvorbě politik, které mají dopady na děti.
Třetí a čtvrtou periodickou zprávu najdete zde
Zdroj informací: zápis ze schůze SKPRRP - www.psp.cz + diplomová práce Petra Najmana
Zdroj fotografie: www.sxc.hu