Anketa
Anketa
Anketa
Anketa
Autorské příspěvky
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Příklady dobré praxe
MPSV nabízí elektronický formulář vyhodnocení situace dítěte
Na jaké oblasti se zaměřit a jak podrobně má být vypracováno hodnocení situace dítěte a jeho rodiny stanovuje vyhláška č. 473/2012 Sb. Ta hned v prvním paragrafu říká, že vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti a provádí se na základě vyhodnocení situace dítěte, rodiny a jejího širšího prostředí. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo elektronický, editovatelný formulář k vyhodnocení situace dítěte. Formulář je uživatelsky jednoduchý a umožňuje ke každému záznamu vždy uvést datum jeho provedení.
Výňatek z vyhlášky
Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti a provádí se na základě
a) vyhodnocování situace dítěte, které zahrnuje
- 1. zjištění míry ohrožení práv a zájmů dítěte,
- 2. vymezení sociálních, zdravotních nebo jiných rizik, kterým je dítě vystaveno,
- 3. posouzení úrovně tělesného a duševního vývoje dítěte s ohledem na věk dítěte,
- 4. zhodnocení průběhu vzdělávání dítěte a předpokladů k dalšímu vzdělávání,
- 5. určení a posouzení individuálních potřeb a zájmů dítěte,
- 6. vymezení vlastností a určení schopností dítěte, popřípadě předpokladů k jejich získání,
- 7. zjištění a zohlednění názoru a přání dítěte s ohledem k věku dítěte a jeho rozumové vyspělosti,
- 8. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě,
b) vyhodnocování situace rodiny, které zahrnuje
- 1. analýzu situace rodiny a rodinného prostředí,
- 2. analýzu příčin krize v rodině,
- 3. zhodnocení vztahu rodiče a dítěte,
- 4. určení potřeb rodiny,
- 5. určení možností rodiny, především vztahových, ekonomických a sociálních,
- 6. určení výchovných kompetencí a předpokladů rodičů k výchově dítěte a zhodnocení možných rizik ve výchově dítěte,
- 7. posouzení materiálních a finančních podmínek života rodiny,
- 8. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě,
c) vyhodnocování širšího prostředí rodiny, které zahrnuje
- 1. určení možností v širší rodině, včetně vztahových, ekonomických a sociálních možností a jejich využitelnost pro rodinu,
- 2. určení možností v širším sociálním prostředí rodiny, včetně dostupnosti a kvality sociálních, zdravotních, výchovně-vzdělávacích a komunitních služeb a bezpečnosti lokality,
- 3. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení širšího prostředí rodiny v konkrétním případě.
Formuláře a metodiky
Zdroj: www.mpsv.cz, zdroj fotografie: www.pixmac.cz
Diskutujte k tématu
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.