Náhradní rodinná péče očima ombudsmana
Další oblastí, na kterou se veřejný ochránce práv v rámci systematických návštěv ústavních zařízení zaměřil, je náhradní rodinná péče. Její zprostředkování a podpora je sice primárně úkolem orgánů sociálně-právní ochrany dětí, avšak bez účinné spolupráce s pracovníky ústavů, kteří jsou v každodenním kontaktu s dětmi, případně i s jejich rodiči, ji nelze kvalitně zajistit.
Práva dětí umístěných v ústavní péči jsou závažným způsobem porušována zejména podílem dětí, které jsou hlášeny a zařazovány do evidence náhradní rodinné péče. Odůvodnění, že starší děti, děti jiného etnika, případně děti se zdravotním znevýhodněním nemají šanci na umístění do náhradní rodiny, je irelevantní z hlediska zákonné úpravy, kdy děti mohou být uvažovány pro pěstounskou péči už ze samotného titulu nařízení ústavní výchovy. Jak konstatuje veřejný ochránce práv ve své zprávě, je do evidence NRP hlášeno/zařazováno pouze malé procento dětí ze zařízení, toto je navíc doloženo statistickými údaji z jednotlivých navštívených ústavů. Tento nedostatek je dlouhodobý a je zohledněn též v Akčním plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí 2012 -2015, konkrétně v cíli 9.2, dle kterého budou mimo jiné definovány metody a mechanismy aktivního vyhledávání pěstounů.
Dalším poznatkem o porušování dětských práv je podle zjištění ombudsmana nerespektování sourozeneckých vazeb v případě umisťování dětí do náhradní rodinné péče, navíc následně nejsou ve všech případech podporovány kontakty mezi sourozenci. Je možné doplnit, že z výše uvedeného vyplývá jasně vzájemná podmíněnost jednotlivých práv dítěte a například při zprostředkování náhradní rodinné péče nelze opomíjet právo na zachování vlastní identity apod.
Veřejný ochránce práv se zaměřil také na spolupráci pěstounských a biologických rodin, kdy „v některých případech nejsou pěstouni dostatečně informováni v otázce vztahu pěstouna k biologické rodině dítěte“. To může vést k přeměně cílů pěstounské péče, například může být ztížena snaha o návrat dítěte k rodičům, přestože si vytváří podmínky.
Čtěte také:
3. díl (oblast) - Sociálně-právní ochrana dětí
2. díl (oblast) - Právo na rodinný život
1. díl (oblast) - Politika péče o ohrožené děti
Zdroj informací: www.ochrance.cz, zdroj fotografie: www.pixmac.cz