Sociálně-právní ochrana dětí očima ombudsmana
I výkon sociálně-právní ochrany dětí umístěných v zařízení ústavní výchovy sledovali zástupci veřejného ochránce práv v rámci realizovaných systematických návštěv ze tří hledisek: zabývali se úrovní multidisciplinární spolupráce při řešení situace dětí a jejich rodin, úrovní zajištění kontaktů dětí s rodiči a výkonem zákonných povinností orgánů sociálně–právní ochrany dětí (OSPOD) při práci s dětmi v zařízeních.
Pokud jde o spolupráci orgánů a institucí zapojených do práce s ohroženým dítětem a rodinou, konstatoval veřejný ochránce práv, že „(…) na sanaci rodiny nespolupracují multidisciplinární týmy, ačkoliv potřeba spolupráce školského zařízení a OSPOD je zjevná“. Primárním cílem při umístění dítěte mimo rodinu je eliminace nebo omezení jeho příčin, což je podmíněno intenzivní sociální prací s rodinou i dítětem zároveň. Ze zjištění ochránce ale vyplývá absence potřebné spolupráce vedoucí až k přerušení kontaktů a k vzájemnému odcizení členů rodiny. S tím souvisí i nedostatečná podpora rodičů a dětí při zajišťování vzájemných kontaktů.
Dalším důvodem, proč není dostatečně zajištěna sociální práce s rodinou, je dle zjištění ombudsmana nízký počet pracovníků OSPOD a jejich vytížení dalšími činnostmi. Ten vede i k tomu, že nejsou naplňovány ani základní zákonné povinnosti týkající se návštěv dětí umístěných v ústavní péči, nejen pokud jde o ochranu práv dětí, ale i pokud jde o samotnou realizaci pravidelných návštěv. „Není výjimkou, že z úsporných důvodů přijede více dětí navštívit pouze jediný pracovník téhož OSPOD, a to i přesto, že jejich případy má na starosti někdo jiný“, konstatuje ombudsman ve své zprávě.
Nepříznivá situace popsaná ve zprávě o systematických návštěvách v ústavních zařízeních se odráží i v aktuálně probíhající transformaci systému péče o ohrožené děti a rodiny. Nedostatečnou multidisciplinární spolupráci podpoří zpracování individuálního plánu péče o dítě, který ho bude provázet i případným pobytem v ústavní péči a na jeho tvorbě se budou podílet jak pracovníci OSPOD, tak pracovníci ústavu a další subjekty. Nedostatečný počet pracovníků OSPOD není v současné době možné přímo ovlivnit z důvodu výkonu sociálně-právní ochrany v rámci přenesené působnosti, avšak postupně bude docházet k prosazování normativů (Národní strategie ochrany práv dětí, prováděcí předpis k novele zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí) a k síťování služeb, na něž by mohla být část povinností OSPOD delegována.
Čtěte také:
2. díl (oblast) - Právo na rodinný život
1. díl (oblast) - Politika péče o ohrožené děti
Zdroj informací: www.ochrance.cz, zdroj fotografie: www.pixmac.cz