ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
18.04.2014
Redakce Čí je dítě? zveřejňuje pátou část reakcí na výzvu k diskuzi nad perspektivou ústavní péče o ohrožené děti, v návaznosti na koncepční materiál Asociace náhradní výchovy, Vize 2030, který najdete také na webových stránkách asociace. V tomto příspěvku publikujeme názor vedení neziskové organizace Amalthea, ředitelky Dětského domova Senožaty, Mgr. Martina Buchalová Horská a MUDr. Drahomíry Peřinové.
16.04.2014
Redakce Čí je dítě? prezentuje čtvrtou část reakcí na výzvu k diskuzi nad perspektivou ústavní péče o ohrožené děti, v návaznosti na koncepční materiál Asociace náhradní výchovy, Vize 2030, který najdete zveřejněný i na webových stránkách asociace. V tomto příspěvky se s námi o svůj názor podělí Mgr. Vikror Vanžura, ředitel Dětského diagnostického ústavu v Plzni.
14.04.2014
Redakce Čí je dítě? zveřejňuje třetí část reakcí na výzvu k diskuzi nad perspektivou ústavní péče o ohrožené děti, v návaznosti na koncepční materiál Asociace náhradní výchovy, Vize 2030, který najdete také na webových stránkách asociace. V tomto příspěvku představí své názory na Vizi 2030 RNDr. Mgr. Ladislav Zamboj z Poradny pro občanství /Občanská a lidská práva.
11.04.2014
Redakce Čí je dítě? prezentuje druhou část reakcí na výzvu k diskuzi nad perspektivou ústavní péče o ohrožené děti, v návaznosti na koncepční materiál Asociace náhradní výchovy, Vize 2030, který najdete zveřejněný i na webových stránkách asociace. V tomto příspěvku se dozvíte názor Mgr. Šárky Bryknerové z Poradenského centra pro děti a mládež s nařízenou ústavní výchovou a ředitele Dětského domova Volyně, PhDr. Mgr. Jiřího Pána.
09.04.2014
Redakce Čí je dítě? přináší první část reakcí na výzvu k diskuzi nad perspektivou ústavní péče o ohrožené děti, v návaznosti na koncepční materiál Asociace náhradní výchovy, Vize 2030, který najdete zveřejněný i na webových stránkách asociace.
Podpora široké diskuze odborné i laické veřejnosti nad klíčovými tématy ochrany ohrožených dětí je podstatou projektu Čí je dítě? již od jeho počátku. Vzhledem k některým reakcím považujeme za důležité upřesnit, že text Vize 2030 je koncepčním materiálem s významným dopadem do systému ochrany ohrožených dětí, proto byl, stejně jako řada jiných koncepčních, metodických i legislativních materiálů, předmětem výzvy k veřejné diskuzi. Text Vize 2030 byl prezentován s řádně uvedeným autorským odkazem. Dodáváme, že zveřejněním textu Vize 2030 nebyla primárně sledována kritika textu, jak oponují někteří z respondentů, nýbrž výhradně otevřené vyjádření a sdílení názorů na další vývoj ústavní péče v ČR.
04.04.2014
Ministerstvo práce a sociálních věcí rozšiřuje v České republice program PRIDE, který slouží pro odbornou přípravu a následnou podporu náhradních rodin. První fáze implementace tohoto programu obsahovala zakoupení licence, překlad anglických materiálů a jejich adaptace na české prostředí náhradní rodinné péče. Následně byly do konce roku 2013 proškoleny dvě desítky českých lektorů. Lektoři společně tvořili dvojice ve složení odborník z oblasti NRP (sociální pracovník, psycholog, speciální pedagog, zaměstnanec dětských domovů atd.) a zkušený náhradní rodič. Tyto lektorské dvojice rovněž měly šanci proškolit nové žadatele o NRP. Každá z příprav je zakončena tzv. panelovou diskuzí, při které se společně setkají všichni účastníci příprav, lektoři a externí hosté (např. náhradní rodiče nebo jejich děti, odborníci v oblasti NRP atd.). V první vlně žadatelů, kteří prošli přípravou prostřednictvím programu PRIDE, jich bylo celkem 106.
31.03.2014
Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhlásilo v rámci individuálního projektu Systémová podpora procesu transformace systému péče o ohrožené děti další veřejnou zakázku, tentokrát na vytvoření minimálního rámce sítě služeb pro ohrožené děti a rodiny. Důraz je kladen na systémovost, provázanost a návaznost služeb a na jejich preventivní charakter. Předpokládaná hodnota zakázky je jeden milión korun bez daně. V rámci projektu ministerstvo již realizovalo veřejnou zakázku například na vytvoření komunikační strategie informační kampaně Právo na dětství nebo rozvoj rámce vyhodnocování situace dítěte a rodiny a individuálního plánu ochrany dítěte.
25.03.2014
Nezisková organizace Amalthea zveřejnila na svých webových stránkách Metodiku podpůrných skupin pro děti vyrůstající u příbuzných, v pěstounské péči či adopci. Podpůrné skupiny jsou dle slov jedné z autorek textu, Mgr. Rii Černé, významné hlavně pro zdravý vývoj osobnosti dětí, které potřebují porozumět tomu, proč nevyrůstají doma, kde jsou jejich rodiče a jak se v tom všem vyznat. Právě ve skupině s dalšími dětmi s podobným životním příběhem mohou získat posílení a podporu, zažít, že nejsou jediní na světě, kdo řeší podobné otázky. Děti mohou vzájemně sdílet i témata a otázky, o nichž se jim hovoří obtížně i s pěstouny nebo jinými dospělými, kteří se o ně starají.
20.03.2014
Mezinárodní organizace Lumos vydala v únoru letošního roku publikaci Vyhodnocování potřeb dětí – Praktický průvodce. Kniha, která je primárně určena pracovníkům sociálně-právní ochrany dětí, se podrobně věnuje metodě vyhodnocování potřeb dítěte. Publikace z pera kolektivu autorů – Racek, Solařová a Svobodová – předkládá ucelený návrh postupu správného vyhodnocení potřeb dětí včetně praktických nástrojů, které lze při práci využít. Autoři při své práci využili zahraniční zdroje a ověřené postupy a knihu strukturovali tak, aby byla použitelná pro práci se všemi věkovými skupinami dětí včetně dětí vyrůstajících v institucionální péči či v rodinném prostředí.
17.03.2014
V rámci výzvy operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost zaměřené na podporu standardizace orgánů sociálně-právní ochrany bylo vybráno 103 projektů s výší podpory přes 300 miliónů korun. Cílem této výzvy je vytvoření podmínek pro systematickou sociální práci orgánů sociálně-právní ochrany s rodinami a dětmi. Výzva se specificky zaměřuje na podporu naplnění standardů kvality sociálně-právní ochrany. Hodnotící komise nejvyšší finanční podporou ohodnotila projekt statutárního města Chomutov (8,6 mil. Korun), Olomouc (8 mil. Korun), Moravskoslezský kraj (8,1 mil. Korun) nebo město Znojmo (7,8 mil. Korun).
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.