ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
28.08.2014
Projekt zaměřený na práci s rodinami s dětmi se zdravotním postižením do 18 let v Libereckém kraji, projekt na snížení počtu dětí v ústavní péči v Jihomoravském kraji, projekt zaměřující se na aktivní detekci ohrožených dětí v okrese Kladno, projekt na komplexní podporu dětí a mladistvých vyrůstajících v náhradní rodinné péči. To jsou jen některé z projektů, které byly finančně podpořeny z Fondu pro nestátní neziskové organizace. Celkem bylo v rámci priority Děti a mládež v ohrožení podpořeno dvanáct subjektů částkou přes 18,5 miliónů korun. Tyto prostředky poskytuje Finanční mechanismus Evropského hospodářského prostoru, kam přispívají Island, Lichtenštejnsko a Norsko.
14.08.2014
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo „Koncepci řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče“, platnou pro následujících 7 let. Smyslem koncepce má být vytvoření moderního funkčního systému zajištění profesionální péče o klienty, posílení ambulantní péče, zavedení standardů kvality péče o děti ve školských ústavních zařízeních, užší spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí nebo výchovně-vzdělávací programy zacílené na osobnostní charakteristiky jednotlivých dětí.
12.08.2014
V Pardubickém a Karlovarském kraji se již více než půl roku rozvíjí systém služeb v rámci tzv. systému minitendrů, tedy systém, kdy orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) dá vítězům veřejné zakázky (poskytovatelům sociálních služeb) poptávku po službách, které pro konkrétní rodinu potřebuje. Minitendry již prošly stovky dětí. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí je zřejmé, že minitendry napomáhají ke zlepšení vzájemné komunikace subjektů při práci s ohroženými dětmi a rodinami, odhalují bílá místa na mapě služeb nebo upozorňují na nedostatečné kapacity služeb. Také se ovšem ukázalo, že systém minitendrů je často zbytečně komplikovaný a nepřehledný jak pro pracovníky OSPOD, tak pro dodavatele služeb. Cílem celého systému minitendrů je definovat minimální rámec sítě služeb pro ohrožené děti a rodiny s důrazem na systémovost, provázanost a návaznost služeb a jejich preventivní charakter. I na základě zkušeností z minitendrů bude vytvořen model minimální sítě služeb pro ohrožené děti a rodiny, který bude sloužit jako podklad pro vytvoření standardu pro všechny kraje na území republiky.
07.08.2014
Samotnou sexuální orientaci uchazeče o osvojení nelze považovat za legitimní důvod pro omezení jeho práva adoptovat dítě. S tímto názorem přišla veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová, Ph.D. v rámci pravidelné zprávy pro Poslaneckou sněmovnu. Podle ombudsmanky je ustanovení § 13 odst. 2 zákona o registrovaném partnerství, které vylučuje registrované partnery z možnosti osvojit dítě pouze z důvodu jejich sexuální orientace, v rozporu s Listinou základních práv a svobod a Úmluvou o ochraně lidských práv.
04.08.2014
I v roce 2013 byla mravnostní kriminalita páchaná na dětech, a to zejména pohlavní zneužívání, závažným problémem. Podle policejních statistik bylo zjištěno 886 obětí mravnostní kriminality mladších 15 let, z toho 732 obětí bylo pohlavně zneužito. Jedná se však jen o čísla zjištěných, ohlášených obětí. Skutečná čísla mohou být ještě vyšší. Informace vyplývají ze Zprávy o stavu lidských práv za rok 2013, kterou 21. července vzala na vědomí Vláda ČR.
31.07.2014
„Ani v roce 2013 nedošlo k ustavení mechanismu nezávislého monitoringu implementace Úmluvy o právech dítěte, tzv. dětského ombudsmana,“ konstatuje aktuálně zveřejněná Zpráva o stavu lidských práv v České republice za rok 2013. V současné době dětem pomáhá s ochranou jejich práv například veřejný ochránce práv. Slouží mu k tomu i speciální webové stránky, o kterých jsme vás informovali již dříve. Kancelář veřejného ochránce práv však nemá k širší ochraně práv dětí dostatečné finanční a materiální zdroje. Veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová, Ph.D. k této problematice v České televizi řekla, že by se nebránila tomu, kdyby u nás vedle veřejné ochránkyně práv působil ještě dětský ombudsman. „Myslím si, že by si to Česká republika a české děti zasloužily,“ dodala ombudsmanka.
23.07.2014
Přinášíme Vám odkazy na rozhovory se dvěma ženami, které mohou ovlivňovat situaci ohrožených dětí a jejich rodin. Tou první je ministryně práce a sociálních věcí - Mgr. Michaela Marksová Tominová - která v rozhovoru mluví mimo jiné o tom, jaká jsou slabá místa systému nebo co bude v této oblasti jejím záměrem změnit. Druhou ženou je veřejná ochránkyně práv Mgr. Anna Šabatová, Ph.D. Rozhovor s ní vyšel ve třetím čísle časopisu Škola all inclusive a dozvíme se v něm, že inkluzivní vzdělávání je jedinou cestou proti životu v segregované společnosti.
15.07.2014
Zejména neziskové organizace mohou předkládat projekty v rámci Malého grantového schématu programu CZ04 Ohrožené děti a mládež, který je financován z Fondů EHP. Projekty musí být zaměřeny na zapojení dětí do rozhodovacích procesů a na zvyšování povědomí o právech dětí. Minimální částka grantu je přes 1,1 milionu korun a maximální necelé 4 miliony. Ministerstvo práce a sociálních věcí se rozhodlo tuto výzvu vyhlásit i vzhledem k opakované mezinárodní kritice ČR kvůli nízké kvalitě péče o ohrožené děti. Podpořeny budou ty projekty, které zavedou tvůrčím způsobem postupy umožňující zapojení dětí do rozhodovacích procesů, které se jich týkají, a zvýší informovanost o právech dětí.
11.07.2014
Vláda České republiky vzala na konci června na vědomí Zprávu o plnění Národní strategie ochrany práv dětí a souvisejícího Akčního plánu za rok 2013. Zpráva shrnuje plnění jednotlivých dílčích aktivit v rámci strategie, níže jsme pro vás vybrali nejzajímavější poznatky.
09.07.2014
Jak nejlépe zvýšit počet pěstounů, kteří by zajistili péči o ohrožené děti v rodinném prostředí? Při plánování náborové kampaně náhradních rodičů je nezbytné sladit požadavky a potřeby jednotlivých krajů, preferovat public relations (tisk, televizi, rádio) s konkrétními příklady pěstounských rodin a koordinovat aktivity v oblasti kampaní propagujících pěstounskou péči. To jsou alespoň některá z doporučení, která vyplynula z hodnotící zprávy realizace náborových kampaní ve dvou krajích ČR – Královehradeckém a Zlínském.
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.