Anketa
Anketa
Anketa
Anketa
Autorské příspěvky
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Příklady dobré praxe
V rámci tématu se čtenáři dozví, jakými způsoby se subjekty mimo orgánů sociálně-právní ochrany dětí podílejí na ochraně ohrožených dětí, jaké jsou kompetence těchto subjektů a s jakými překážkami se setkávají při své práci. Vzhledem k tomu, že spolupracující subjekty nejsou přesně vymezeny, jedná se například o lékaře, pedagogy, pracovníky ústavů, terapeuty nebo soudce.
Diskutujte k tématu Role spolupracujících subjektů při ochraně ohrožených dětí
Přinášíme v pořadí čtvrté aktuální téma. Tentokrát se jedná spíše o právní pohled na problematiku ohrožených dětí. Zabývá se otázkami práva dítěte a rodiny na rodinný život a právy dítěte na vyjádření svého názoru. Je v situaci hmotné a bytové nouze možné omezit právo dítěte na život ve své rodině? Jaká je povinnost státních orgánů ve vztahu k rodinám v ekonomické nouzi?
Diskutujte k tématu Práva dětí (3)
V pořadí druhým tématem bezprostředně navazujeme na předchozí. Hledání nejlepšího zájmu dítěte úzce souvisí s vyhodnocením potřeb dítěte. Odpověď na otázku, co je v nejlepším zájmu dítěte v dané situaci je přitom často klíčová k rozhodnutí, co se má v danou chvíli udělat, případně kdo a jak má do situace v nejlepším zájmu dítěte zasáhnout.
Diskutujte k tématu Zájem dítěte (2)
Záměrně volíme jako úvodní téma našeho projektu potřeby dětí. Domníváme se, že v současném systému péče o ohrožené děti často dochází k tomu, že pro samé stromy nevidíme les. Přitom právě respekt k naplňování potřeb dětí, schopnost tyto potřeby rozeznat a správně vyhodnotit je základem pro vhodnou intervenci ve prospěch dítěte. Jen tak se můžeme pustit do sporu, jestli je pro dítě klíčové naplňování hmotných a biologických potřeb nebo je dítě schopné dočasně tolerovat hmotný nedostatek pokud mu jeho rodina naplňuje potřeby citové, vztahové a emoční.
Diskutujte k tématu Potřeby dětí (9)
Téma inkluzivního vzdělávání je zde prezentováno jako jedna z možných cest k naplňování základních práv dětí se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Přínosem inkluze je zároveň i obohacení druhé strany - většinové společnosti, žáků, učitelů, rodičů, komunity, a to o zkušenost s porozuměním odlišnosti. Praxe v českém školství je ale vůči inkluzi spíše nedůvěřivá, stále probíhá spíše diskuze o smyslu než o nalézání cesty.
Diskutujte k tématu Inkluzivní vzdělávání
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Role spolupracujících subjektů při ochraně ohrožených dětí očima psychologa
Mgr. Martin Hofman
Mgr. Martin Hofman ve svém článku uvádí, že existuje velké množství subjektů spolupracujících na ochraně ohrožených dětí, ale stále je nejslabším místem celého systému ona samotná spolupráce. Ve svém příspěvku rozebírá které konkrétní instituce se na ochraně ohrožených dětí podílí
Oponentní komentář k textu - PhDr. Pavel Řezáč
Oponentní komentář k textu - Mgr. Markéta Charvátová