ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Autorské příspěvky > Případové konference > Dítě je třeba na případovou konferenci důkladně připravit / Mgr. Monika Semerádová >
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Dítě je třeba na případovou konferenci důkladně připravit
Mgr. Monika Semerádová
Pokud vyhodnotíme, že je vhodné, aby dítě, s ohledem na jeho věk a rozumovou vyspělost, bylo přítomno na případové konferenci, je nezbytné zajistit jeho bezpečí.
V praxi se nám osvědčilo následující:
Dítě je třeba důkladně připravit. Jedná se o náročnou situaci, kdy je dítě
u jednoho stolu zpravidla se samými dospělými a ne vše, co uslyší, se mu bude třeba líbit. Dítě by mělo přesně vědět, jak bude případová konference probíhat, kdo tam bude a proč. Musí vědět, o čem se bude mluvit, co je cílem setkání. Je dobré se s dítětem domluvit na tom, co se stane, když to tam pro něj bude těžké, jak to dá najevo a co se s tím udělá (že má třeba šanci odejít, kdo odejde s ním, jak se bude postupovat, když odejde,…).
Dítě by tam vždy mělo mít někoho, u koho vnímá, že je na jeho straně. Případová konference není výchovná komise! Nejde o to dítě kárat, udělit mu trest. Ani o to ho jen seznámit s tím, jak dospělí rozhodli. Osoba, ke které má dítě důvěru, dbá na to, aby ostatní brali ohledy na to, že je dítě přítomno. Zjišťuje, zda dítě rozumí tomu, o čem se mluví, případně mu dovysvětlí to, čemu nerozumí. Pokud je dítěti nepříjemné vyjádřit svůj názor, může se s ním tento člověk domluvit, že to řekne za něj.
Zásadní je role facilitátora. Případová konference, na které je dítě, rozhodně musí být vedena zkušeným vyškoleným facilitátorem. Ten zajistí, že na dítě není útočeno, že na sebe neútočí blízcí dítěte. Vede diskuzi tak, aby byla skutečně přínosná a vedla k plánu konkrétních kroků.
Po skončení případové konference potřebuje dítě podporu. S dítětem by i po skončení měl někdo mluvit o tom, jak mu je, jak vnímá naplánované kroky, jestli všemu rozumí.
Dítě je i nadále informováno o tom, jak se jeho situace dále řeší. Stále by mělo vědět o všem, co se kolem jeho situace děje, které kroky už se udělaly, které se nepovedly, které povedly. Pokud se situace výrazně změní, je nutné svolat následnou případovou konferenci a naplánovat nové kroky, které odpovídají aktuální situaci.
To, že dítě zažije případovou konferenci, může ve výsledku posílit u dítěte vztah a důvěru k lidem okolo něj, zvýšit jeho bezpečí a posílit jeho zodpovědnost. Společné setkání může také ušetřit čas a pomoci rozhodování, jak v obtížné situaci dítěte dál postupovat. Díky společnému setkání se může předejít mnoha nedorozuměním.
Mgr. Monika Semerádová
Autorka pracuje jako sociální pracovnice Centra náhradní rodinné péče Amalthea o.s. S náhradními rodinami pracuje pět let formou terénního doprovázení i ambulantního poradenství. Vystudovala sociální pedagogiku obor vychovatelství se zaměřením na etopedii. Prošla výcvikem facilitačních dovedností (nejen) pro vedení případových konferencí, který pořádá Rozum a cit o.s.