ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Autorské příspěvky > Archiv > Potřeby dětí > Jaké jsou potřeby dětí? / Mgr. Viktor Vanžura > Oponentura k textu Mgr. Vanžury: Jaké jsou potřeby dětí? / Mgr. Petr Zmuda >
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Oponentura k textu Mgr. Vanžury: Jaké jsou potřeby dětí?
Mgr. Petr Zmuda
V problematice potřeb dětí je, jak je patrné i z uvedeného článku, řada otázek, na které není jednoznačná a především jednoduchá odpověď. V oblasti sociálně právní ochrany dětí to pak platí dvojnásob. V řadě bodů s autorem více než souhlasím a řada postřehů ve mně vyvolává další otázky.
V samém závěru příspěvku autor uvádí, že není odpůrcem péče ústavní ani pěstounské. Já osobně jsem zastáncem tvrzení, že ústavní výchova není nikdy dobrým řešením. Někdy však bohužel, za určitých podmínek, je tím nejlepším ze všech aktuálně možných. Tedy zjednodušeně, určité formy ústavní (raději rezidenční) výchovy (raději péče) mají své nezastupitelné místo v celém systému sociálně právní ochrany dětí. Tato péče však musí být poskytována na jasně vymezenou dobu a za jasně stanovených pravidel. Souběžně s ní musí být činěny i kroky další (velká slabina současného systému).
Dále autor uvádí, bohužel bez bližšího vysvětlení, že je proti experimentům a neodbornosti. V prostředí ústavních zařízení se bohužel stále setkávám s názorem, kdy je za experiment pokládáno téměř každé jiné řešení než pobyt dítěte v takovémto zařízení („u nás se má dítě nejlépe“) a za neodborníka každý, kdo zpochybňuje význam, místo a formy ústavní výchovy v systému.
Dalším z poměrně častých argumentů zastánců ústavní výchovy je selhávání náhradní rodinné péče. Také autor se zmiňuje, že se za svou praxi setkal s mnoha případy její neúspěšnosti a následně s umístěním dětí do ústavního zařízení. Jako častý důvod uvádí nesplnění představ pěstounů. Ano, také já jsem se za dobu své praxe setkal s nevydařenou pěstounskou péčí. Důvody byly mnohdy rozmanité - ale vždy mají devastující vliv na dítě. Naštěstí ty úspěšné případy náhradní rodinné péče jednoznačně převyšují ty neúspěšné. Použil-li bych stejného argumentu o neúspěšnosti pěstounské péče směrem k ústavním zařízením, pak každé zařízení, ze kterého je dítě přemístěno do zařízení jiného, například z výchovných důvodů, vlastně selhalo, a to by byla, jak jistě uznáte, notná dávka demagogie. Je třeba se tedy spíše pozastavit nad skutečnými důvody v případech selhání náhradní rodinné péče a tyto analyzovat. Následně se pak zaměřit na zkvalitnění systému přípravy a výběru pěstounů, jejich další podpory, ohodnocení (a nejen finančního), povinnosti dalšího vzdělávání či pravidelné supervize.
Snad potřebné změny v celém sytému přinese dnes tak často zmiňovaná transformace.
Mgr. Petr Zmuda
Ředitel dětského domova Karlovy Vary a Ostrov, etoped.