ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Autorské příspěvky > Archiv > Návazné služby pro mladé lidi odcházející z náhradní péče > Návazné služby pro mladé lidi z pohledu sociálního kurátora / PhDr. Pavel Pěnkava > Oponentní komentář k textu PhDr. Pavla Pěnkavy / Mgr. Ilona Chalupníková >
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Oponentní komentář k textu PhDr. Pavla Pěnkavy
Mgr. Ilona Chalupníková
Práce v zařízeních ústavní výchovy je stále náročnější, chceme-li dosáhnout, aby děti změnily původní hyerarchii hodnot, opustily společností netolerované chování a vytvořily si reálné představy o své budoucnosti. Je třeba naučit je reagovat na obtíže a překážky, se kterými musí v životě počítat, pomáhat jim formulovat jejich perspektivy, sny a plány tak, aby byly reálné. Na dosažení těchto cílů se zaměřuje tým pracovníků doprovázejících dítě v ústavním zařízení. Zajišťuje mu komplexní individuální přístup, který mu umožňuje i po opuštění ústavu využít jeho potenciálu ve vzdělávání, profesním uplatnění, v osobním a společenském životě. Poslední rok v zařízení je pro dítě jedním z nejzávažnějších období.
Dítě se zajímá, kdy mu skončí ústavní výchova, prožívá strach ze ztráty bezpečí a opory, pociťuje bezradnost z nejasné budoucnosti. Úlohou pracovníků ústavu je spolupracovat s institucemi následné péče, kurátory, pracovníky OSPOD, seznámit dítě s možnostmi, které po opuštění ústavu má, zvlášť když jeho návrat k rodině není možný.
Úloha kurátora pro mládež a sociálního kurátora v přechodném období má pro klienta velký význam, neboť se přímo účastní hledání nejlepšího reálného řešení situace dítěte. Je nutné, aby se kurátor, oslovený ústavem ke spolupráci, kontaktoval s klientem v dostatečném časovém předstihu před jeho odchodem, aby spolupracoval se členy doprovázejícího týmu dítěte, především s jeho klíčovým pracovníkem, ke kterému má klient největší důvěru. Včasný kontakt kurátora s ústavem i samotným klientem je důležitý nejen při vytváření jeho reálného obrazu o budoucnosti, ale i pro vytvoření časové rezervy pro vyřízení nezbytných právních úkonů, které jsou s odchodem klienta spojeny. Celou situaci dítěte je možné úspěšně řešit prostřednictvím nového nástroje, a tím je případová konference. Za spoluúčasti klienta stanoví cíle a opatření potřebné k jeho podpoře po opuštění péče. Aktivizuje ho a umožní mu první kontakt se sociálním kurátorem. Klient by se měl seznámit s jeho úlohou v jeho budoucím životě a sám se rozhodnout, zda ji přijme.
S pomocí druhých, kteří se podílejí na následné péči, na něž se může spolehnout, nevidí už svou budoucnost tak beznadějně, je schopen uvažovat o svém profesním zaměření, o tom, jak si uspořádá svůj osobní život. Spíš než k osamocení se přiklání k pozitivním životním hodnotám.
Dětem opouštějícím ústavní zařízení je přisuzováno stigma, které jim ztěžuje integraci do společnosti při hledání bydlení, práce, partnera. Přestože části společnosti stále ještě chybí tolerance, existují na ústavních zařízeních nezávislé, ale spolupracující poradenské instituce, poradenská centra, nestátní organizace, občanská sdružení, které se kontaktují s dítětem už za jeho pobytu v ústavu a plní významnou úlohu v jeho přípravě na další život. Pomáhají mu zvlášť v obtížném období po opuštění ústavu, spolupracují s pracovníky ústavu, kurátorem, pracovníky OSPOD i s rodinami klientů.
Jejich zřizování však často naráží na nepochopení zodpovědných orgánů, nedostatek finančních prostředků, ale i na nedostatek obětavých, empatických, profesionálně vybavených lidí, kteří by dokázali mladé lidi opouštějící ústav dovést až k jejich úplnému osamostatnění a k plnohodnotnému životu.
Práce sociálního kurátora by měla mít významné místo v systému péče o ohrožené děti. Kurátor by měl ze své pozice usilovat o zlepšení koordinace postupů všech zainteresovaných orgánů a institucí, o vyjasnění jejich vzájemných kompetencí při řešení problematiky dětí opouštějících ústavní péči.
Mgr. Ilona Chalupníková
Autorka je speciální pedagog - etoped ve VLO Přestavlky.