Diskutujte k tématu Dlouhodobá příprava dětí v ústavní péči na samostatnost

Dlouhodobá příprava dětí v ústavní péči na samostatnost

Dlouhodobá příprava dětí (mladých lidí) v dětských domovech Plzeňského kraje na samostatný život

Mgr. Věra Šašková

Dětské domovy přešly do působnosti Plzeňského kraje v průběhu roku 2001. Krátce na to (1. července 2002) nabyl účinnosti zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních, o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o ústavní výchově). Plzeňský kraj po nabytí účinnosti tohoto zákona investoval nemalé finanční prostředky, aby byl zákon naplněn, tedy aby se snížil počet dětí ve skupinách a aby každá rodinná skupina měla k dispozici byt, ve kterém bude fungovat. V průběhu let došlo ke snížení kapacity dětských domovů z 329 lůžek na 290 lůžek. V současné době v Plzeňském kraji funguje 37 rodinných skupin v bytech, které jsou umístěny na 22 různých místech. Život dětí umístěných v dětských domovech se od přijetí zákona změnil, ale nevyřešenou otázkou zůstalo to, co s nimi bude po opuštění dětského domova.

I když se způsob života v dětských domovech změnil a přiblížil se životu v běžných rodinách, po ukončení ústavní výchovy nastává mezi životem dětí z rodin a dětí z ústavní péče značný rozdíl. Vstupem do samostatného života děti přicházejí o zázemí, které v dětských domovech měly. V dětském domově jsou děti a mladí lidé připravováni na to, že dětský domov opustí, ale při vstupu do samostatného života jim chybí hlavně blízká osoba, s jejíž pomocí překonávají nástrahy každodenního života.

Protože současná legislativa neumožňuje soustavnou péči o děti a mladé lidi opouštějící ústavní výchovu, rozhodl se Plzeňský kraj s řediteli dětských domovů, že jim pomohou. Proto vznikl projekt „Šance pro budoucnost“, který měl pomoci mladým lidem zapojit se po opuštění dětských domovů do běžného života. Do projektu se kromě ředitelů dětského domova a pracovníků krajského úřadu zapojily úřady práce, města a obce, ve kterých sídlí dětské domovy, Západočeská univerzita a Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje. Zapojení značného počtu partnerů bylo nutné, neboť cílem projektu bylo vytvoření komplexního nástroje pro začlenění mládeže, která odchází z dětských domovů na trh práce a do společnosti, aby si tito mladí lidé byli schopni najít práci, udržet si práci, obstarat si bydlení a naučit se samostatné existenci.  Projekt prošel úspěšně výběrovým procesem a Plzeňský kraj získal na jeho realizaci 6 200 000 Kč z Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.

Je jasné, že s přípravou na samostatný život nelze začít těsně před opuštěním dětského domova a také to, že účast v projektu musí být dobrovolná. Děti byly před vstupem do projektu s jeho obsahem seznámeny a zapojily se do něj, jen pokud samy chtěly. Vznikající vzdělávací programy byly realizovány v dětských domovech pod vedením speciálních pedagogických pracovníků tak, aby se děti učily dovednostem potřebným pro samostatnou existenci. Hlavní část aktivit projektu se ale odehrávala ve fázi, kdy mladí lidé dětský domov opustili po dosažení zletilosti nebo ukončení přípravy na budoucí povolání. Při blížícím se odchodu z dětského domova péči o mladé lidi převzali tzv. komunitní pracovníci, kteří jim pomáhali získat zaměstnání, učili je samostatně žít ve startovacích bytech a řešit problémy spojené s běžným životem. Tito pracovníci se částečně podíleli na realizaci programů v dětském domově, což se v praxi osvědčilo, neboť pro komunitní pracovníky bylo a je zásadní věcí poznat své budoucí klienty již v době jejich pobytu v dětském domově a vybudovat s nimi vztahy definované vzájemnou důvěrou. Další důležitou úlohou komunitních pracovníků bylo navázání kontaktů a zapojení biologických rodin dětí do projektu, což byl problém. Pokud se navázání kontaktu podařilo, v některých případech spolupráce s biologickou rodinou fungovala velice dobře. Je to však velice individuální, neboť je nutné respektovat přání a zájem dětí, které mají právo vyjádřit svůj názor a také to, zda rodina má zájem a chce něco tzv. „udělat“ pro zlepšení vztahů s dětmi, zlepšit prostředí doma apod.

V průběhu realizace projektu vznikla metodika práce s dětmi a mladými lidmi připravujícími se na odchod z dětského domova, od obcí byly získány tzv. startovací byty, bez kterých by byla příprava mladých lidí na samostatný život obtížná.

Po ukončení projektu „Šance pro budoucnost“ byl realizován projekt „Krok do života 1“, který byl zaměřen na zdravotně postižené a sociálně handicapované klienty. Partneři se od předchozího projektu změnili jen v minimální míře. Zapojení Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje již nebylo nutné a Západočeskou univerzitu nahradila na základě výběrového řízení Akademie nadání.

Součástí projektu „Krok do života 1“ byly i vzdělávací pobyty pro klienty, kteří v daném roce měli dětský domov opustit. Během těchto vzdělávacích pobytů byly realizovány odborné přednášky, navození praktických situací vedoucích klienta k jejich řešení, procvičování komunikačních schopností, nácvik řešení různých obtížných životních okamžiků (ohlášení požárů, nehody, přivolání lékaře apod), zásady první pomoci.

V průběhu projektu se realizovaly i vzdělávací akce pro pracovníky projektu, jejichž součástí byly nejen odborné semináře, ale i problémy a situace, které bylo nutné v průběhu projektu řešit. Tyto vzdělávací akce vedly ke zlepšení práce s klienty, k průběžnému doplňování nových metod a postupů, které mají mít vliv na přípravu klientů na samostatný život. Nezbytnou součástí obou projektů byla supervize.

V průběhu realizace obou projektů byla zpracována metodika, kterou lze využít při tvorbě systému následné péče. Jedná se o postupy ověřené dlouhodobou praxí, které mohou být podkladem pro zpracování legislativy tak, aby systém následné péče fungoval v celé ČR. Že jde o dobře nastavenou cestu k řešení problémů dětí a mladých lidí při odchodu z ústavní péče do samostatného života, vyplývá i z jejich obrovského zájmu o účast v projektu, neboť do projektu „Krok do života 1“ se dobrovolně zapojilo 118 dětí a mladých lidí.

Více informací lze získat na www.plzensky-kraj.cz

Mgr. Věra Šašková

Autorka pracovala řadu let jako sociální kurátorka. V současné době pracuje na odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Plzeňského kraje, kde má na strosti problemtiku dětských domovů a šetření stížností v oblasti školství

Zaslat odkaz na článek

code
obrázek je nečitelný

zavřít X

Oponentní komentář k textu - Lucie Brodníčková

Oponentní komentář k textu - Mgr. Jan Folda

Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.