ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Autorské příspěvky > Archiv > Péče o děti do 3 let > Zrušit kojenecké ústavy? Ano, ale ne teď. A proč ne teď? Právě teď! / Mgr. Ria Černá > Oponentura k textu Mgr. Černé: Zrušit kojenecké ústavy? Ano, ale ne teď. A proč ne teď? / Bc. Martin Vtípil, DiS. >
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Oponentura k textu Mgr. Černé: Zrušit kojenecké ústavy? Ano, ale ne teď. A proč ne teď?
Bc. Martin Vtípil, DiS.
Zřejmě dosud žádný zamýšlený krok v rámci transformace péče o ohrožené děti nerozdmýchal veřejnou diskuzi tak, jako ohlášení termínu zrušení kojeneckých ústavů. V rámci této diskuze jsem se setkal (osobně, ale většinou prostřednictvím médií) s různými názory. Některé vypovídaly o naprostém nepochopení záměru, jiné byly přímo proti zrušení kojeneckých ústavů, mnoho jich bylo souhlasných a mnohé další se zabývaly otázkou, zda tento krok není (vzhledem k termínu účinnosti 1. 1. 2014) unáhlený.
Jak píše Mgr. Černá, závěry současných vědeckých studií nejen v oblasti psychologie jasně dokazují negativní vliv ústavní péče na vývoj dítěte. Proto se domnívám, že dnes snad už nikdo nemůže tvrdit, že pobyt v institucionální péči je pro dítě nejlepší alternativou. Tyto závěry jasně vymezují směr, kterým by péče o ohrožené děti v České republice měla ubírat. A zde poprvé může zaznít otázka, zda se mají se instituce rušit, nebo transformovat? A v jakém tempu má ke změnám docházet? Myslím, že bychom měli klást větší důraz na to, že nejde o nějaké samoúčelné rušení kojeneckých ústavů, nýbrž v první řadě o neumisťování dětí do 3 let věku do ústavní péče. Pak je ovšem nasnadě ptát se, zda takovýto postup bude možné uplatnit u všech dětí, zda přece jen nebudou nějaké výjimky? V současném právním stavu se automaticky předpokládá, že některé děti jsou vhodné pro náhradní péči a jiné nikoli (na tuto problematickou situaci upozorňuje též MUDr. Dagmar Zezulová v článku pro Aktuálně.cz). Pokračování v této praxi by vylučovalo řešení situace pro všechny umístěné děti. Mgr. Černá polemizuje o tom, zda např. zdravotní stav některých dětí vyžadující dlouhodobou zdravotnickou péči nebude překážkou jejich umístění do náhradní rodiny.
Autorka se s argumentem těžkého zdravotního handicapu u dětí vypořádává předložením statistických údajů o nejčastějších důvodech umísťování dětí do kojeneckých ústavů a především údajů o tom, kam děti z kojeneckých ústavů odcházejí. Tyto statistiky považuji shodně s autorkou za zásadně vypovídající o počtu dětí, které by v ústavní péči kojeneckého ústavu nemusely pobývat za předpokladu poskytnutí podpůrných služeb jejich rodinám. Dostatečně hustá síť terénních a ambulantních služeb a jejich kvalita jsou základním předpokladem toho, aby možnost vyrůstat v rodinném prostředí mělo každé dítě. A vedle toho též dostatek pečlivě vybraných, specializovaných, kvalitně připravených, a neméně kvalitně doprovázených pěstounů. Zároveň jde o předpoklady úspěšné transformace systému péče o ohrožené děti vůbec.
Ale bude takových služeb a takových pěstounů dostatek? Bude na to všechno dost finančních prostředků, když máme dnes potíže s financováním služeb stávajících? Ministerstvo práce a sociálních věcí ve své tiskové zprávě k tématu ze dne 25. 8. 2011 deklaruje, že si nutnost vzniku „spektra terénních a ambulantních služeb pro podporu rodin a náhradní rodinné péče“ uvědomuje. Předpokládá vznik Národní strategie péče o ohrožené děti, kde budou stanoveny kroky vedoucí k „postupnému omezování institucionální péče, zejména u dětí do 3 let věku“. Ministerstvo předkládá i základní finanční rozvahu nákladů na provoz kojeneckých ústavů v porovnání s náklady na dítě v pěstounské péči. Doufejme tedy, že se finanční i lidské zdroje díky meziresortní shodě podaří zacílit správně. Co je nezbytné pro získání dostatečného počtu profesionálů poskytujících náhradní rodinnou péči? Přechod od pasivního vyhledávání nových zájemců o pěstounskou péči k vyhledávání aktivnímu. Mít jasné standardy náhradní rodinné péče. Oslovovat nové zájemce, mít jim co nabídnout, kvalitně je na pěstounství připravit a poskytnout jim dostatečný servis. Ale zároveň se nebát nevhodné zájemce v procesu přípravy odmítnout. Hledisko kvality by mělo být i nadále přednostní před hlediskem kvantity. Změnit přístup k zájemcům o náhradní rodinnou péči. Přestat je vnímat jako žadatele, kteří se jdou na obecní úřad něčeho doprošovat, ale přistupovat k nim jako k těm, kteří přicházejí nabídnout státu své služby, které stát potřebuje. Ale nejen to. Jde také o to změnit přístup veřejnosti, samotných žadatelů o pěstounskou péči, kteří v současné době ve velké míře přicházejí s ochotou přijmout dítě zdravé, příslušníka majority apod. Je také na místě cílenou osvětou přibližovat veřejnosti principy pěstounské péče, např. fakt, že by v zásadě vždy mělo jít o péči dočasnou. Tyto případy současné praxe činí z dnešního pěstounství pseudoadopce.
Bude na všechny tyto změny dostatek času? Obávám se, že ne. Obávám se, že k 1. 1. 2014 nebude dostatek kvalitně připravených pěstounů ani dostatečný systém podpůrných služeb. Na druhou stranu odkládání termínů není řešení a pečlivá příprava transformačního procesu nesmí být zaměňována s jakousi rozplizlostí.
Bc. Martin Vtípil, DiS.
Vedoucí odboru sociálních věcí, školství a zdravotnictví Městského úřadu Hlinsko.