ČÍ
JE DÍTĚ?
Žízeň a hlad vyřešit umíme.
Uvědomujeme si ale vždy všechny
potřeby ohrožených dětí?
Hledejme odpověď společně.
10.7.2013
K aktuálně zveřejněnému tématu dohod o výkonu pěstounské péče Vám přinášíme další příspěvek. Tentokrát se jedná o pojednání o legislativním ukotvení dohod, které jsou novým institutem v rámci pěstounské péče. V rámci dohod o výkonu pěstounské péče jsou upravována práva a povinnosti pěstounů, které jsou specifikována dle konkrétních potřeb dítěte a rodiny. Pěstoun by měl dohodu uzavřít s takovým subjektem, u kterého si myslí, že bude schopen lépe zabezpečit potřeby dětí a pěstounů, např. jim zajistí lepší psychologickou pomoc, odlehčovací službu či systém vzdělávání. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabídlo zainteresovaným subjektům vzor dohody o výkonu pěstounské péče a městským úřadům taktéž vzor správního rozhodnutí.
26.6.2013
Příspěvek na toto téma pro nás zpracovala i psycholožka zlínského občanského sdružení STROP Mgr. Veronika Hofrová. Velmi prakticky popsala práci s dohodami v rámci jedné regionální neziskové organizace. „V praxi se ukazuje, že dohody o výkonu pěstounské péče jsou pro řadu pěstounů nesrozumitelnou komplikací, která jim ukládá plno nových povinností, o jejichž smysluplnosti pochybují. Jedná se zejména o pěstouny, kteří vychovávají přijaté děti už řadu let a zejména pak o pěstouny, kteří mají děti v tzv. příbuzenské pěstounské péči, nejčastěji pěstouni prarodiče. Jejich rozčarování je často srozumitelné – jakoby nastoupili do vlaku, kterému uprostřed cesty změnili jízdní řád a najednou jedou úplně jinam.,“ doplňuje Mgr. Hofrová.
9.6.2013
Podle novely zákona o sociálně – právní ochraně dětí mají pěstouni nově nárok na celou řadu podpůrných služeb. O jaké služby se jedná, se dozvíme konkrétně v § 47a zmíněného zákona. Jde například o právo na odborné poradenství, na poskytnutí pomoci při zajištění péče o svěřené dítě, na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci nebo o právo na zprostředkování nebo zajištění možnosti zvyšovat si znalosti v oblasti výchovy a péče o dítě.
Autorské příspěvky > Archiv > Práva dětí > Hledání nejlepšího zájmu dítěte v kontextu práva na rodinný život / Mgr. Klára Panovská Ille > Oponentura textu Mgr. K. Panovské: Hledání nejlepšího zájmu dítěte v kontextu práva dítěte / Mgr. Kristýna Jůzová Kotalová >
Copyright © 2011 Vhled. o.s. Všechna práva vyhrazena. Jakékoli převzetí obsahu tohoto webu je možné jen se souhlasem jeho provozovatele.
Oponentura textu Mgr. K. Panovské: Hledání nejlepšího zájmu dítěte v kontextu práva dítěte
Mgr. Kristýna Jůzová Kotalová
V úvodu textu se autorka zamýšlí nad definicí a významem zájmu dítěte, zejména v rámci rozhodování o dítěti. Zcela souhlasím s tím, že každý případ (situaci konkrétního dítěte) je třeba posuzovat individuálně a je velmi nebezpečné zobecňovat podmínky, kdy by například dítě mělo či nemělo být odebráno z péče rodičů. Dále je možné doplnit, že zájem dítěte je hlediskem, které by mělo mít zásadní vliv na posuzování situace dítěte. Tato myšlenka, vyjádřená mimo jiné rozsudky ESLP a českou legislativou, je ale často uváděna do praxe tak, že různé strany (rodiče, OSPOD, soudní znalec atd.) prezentují několik, často zcela opačných „zájmů“ dítěte. Jde přitom o zájmy jiných osob interpretované do zájmu dítěte, který má být slyšen.
Pokud jde o problematiku odebírání dětí z tzv. „sociálních důvodů“ (nepříznivá sociální a ekonomická situace rodiny), je třeba zvažovat několik hledisek. Především může být nebezpečné zobecňovat podmínky odebrání dětí z péče rodičů, je třeba situaci ohrožených dětí posuzovat individuálně (viz výše). Dále je nutné zohlednit reálné možnosti práce s rodinou ohroženou sociálním nebo ekonomickým nedostatkem, zejména pokud jde o doprovázení, poradenství, finanční a materiální podporu, náhradní bydlení atd. Základním úkolem státu je samozřejmě tyto možnosti rozvíjet a prohlubovat, ale v současné situaci (především kvantita a kvalita pracovníků) je zde riziko, že ekonomické důvody odebrání dítěte budou uměle zakrývány např. důvody zdravotními, výchovnými atp. Konečně je třeba situaci umisťování dětí mimo rodinu posuzovat především z dlouhodobého hlediska – argumenty, o něž se opírá návrh soudu, musí být podloženy historií a dalším plánem práce s rodinou.
Autorka článku na konkrétním případě demonstruje problematiku vyhodnocování situace ohroženého dítěte. Z praxe sociálně-právní ochrany dětí lze doplnit, že důležitá je především míra ohrožení dítěte. Tu je ale velmi obtížné objektivizovat, neboť práce s rodinou je ovlivňována osobností pracovníka.
Zajišťování názoru dítěte je popsáno jako základní právo dítěte vyjadřovat se k situaci, která se ho týká. Zcela souhlasím s názorem, že názor dítěte musí být v každém případě slyšen, ať už jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv formě. Opět je ale tuto premisu potřeba vnímat z hlediska současných možností OSPOD a soudů, tj. míry kvalifikace pracovníků a vhodnosti prostředí pro komunikaci s dítětem. To neznamená, že by se pracovníci měli povinnosti zjišťování názoru dítěte vyhýbat, ale naopak, že by měli sami iniciativně vhodné podmínky vytvářet. Zejména role OSPOD je jedinečná v tom, že pracovník je dlouhodobým průvodcem dítěte a může jeho názory zjišťovat průběžně.
Na závěr autorka článku konstatuje, že podmínkou zachování života dítěte v rodině je náležitá sociální práce s rodinou a že povinností státu je zajistit ochranu práv dítěte bez ohledu na prostředky, které je k tomu nutné vynaložit. Tento názor podtrhuje vše výše uvedené a je v úplném souladu s metodou individuálního plánu práce s dítětem, která by měla být implementována do práce OSPOD.
Mgr. Kristýna Jůzová Kotalová
Pracovnice sociálně-právní ochrany dětí.